Budowa a zajęcie pasa drogowego

Zajęcie pasa drogowego na czas budowy – procedury i obowiązki inwestora

Zajęcie pasa drogowego na czas budowy to częsta potrzeba przy realizacji inwestycji budowlanych, szczególnie tych o większym zakresie. Wymaga to jednak przestrzegania szeregu procedur, uzyskania odpowiednich zezwoleń oraz ponoszenia opłat. Niezastosowanie się do obowiązujących przepisów może skutkować dotkliwymi karami finansowymi.

W niniejszym artykule wyjaśnimy, czym jest zajęcie pasa drogowego, jakie obowiązki ciążą na inwestorach i jakie formalności należy spełnić, aby legalnie wykorzystać ten teren na czas budowy.

Co to jest pas drogowy?

Pas drogowy to wydzielona część gruntu, na której znajduje się droga publiczna wraz z jej infrastrukturą, jak chodniki, pobocza, rowy czy zieleń drogowa. Zarządzanie pasem drogowym należy do właściwego zarządcy drogi, którym może być:

• gmina (dla dróg gminnych),

• powiat (dla dróg powiatowych),

• województwo (dla dróg wojewódzkich),

• Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (dla dróg krajowych).

Ważne jest to, że każde działanie ingerujące w pas drogowy, w tym jego czasowe zajęcie na cele budowlane, wymaga zgody zarządcy drogi.

Kiedy zajęcie pasa drogowego jest konieczne?

Zajęcie pasa drogowego może być konieczne w wielu sytuacjach związanych z budową lub remontem. Do najczęstszych przypadków należą:

1. Składowanie materiałów budowlanych – np. kostki brukowej, rur czy kontenerów na odpady.

2. Umieszczenie sprzętu budowlanego – jak dźwigi, rusztowania czy maszyny ciężkie.

3. Przeprowadzenie prac budowlanych – np. wykopów, montażu instalacji podziemnych czy remontu elewacji budynków przy ulicach.

4. Zabezpieczenie terenu budowy – np. ustawienie ogrodzenia, oznakowania czy barier ochronnych.

Jak uzyskać pozwolenie na zajęcie pasa drogowego?

Uzyskanie pozwolenia na zajęcie pasa wymaga złożenia wniosku do odpowiedniego zarządcy drogi. Procedura jest stosunkowo jednolita, niezależnie od kategorii drogi, ale szczegóły mogą się różnić w zależności od lokalnych regulacji.

Krok 1: Przygotowanie wniosku

Wniosek o zajęcie pasa drogowego powinien zawierać:

• dane wnioskodawcy (np. inwestora lub wykonawcy),

• opis celu zajęcia pasa drogowego (np. budowa, remont),

• wskazanie lokalizacji i powierzchni zajmowanego terenu,

• czas, na jaki pas drogowy ma zostać zajęty,

• projekt organizacji ruchu zatwierdzony przez właściwy organ, jeśli zajęcie wpływa na ruch drogowy.

Krok 2: Załączenie niezbędnych dokumentów

Do wniosku należy dołączyć:

• szczegółowy plan sytuacyjny,

• harmonogram prac,

• dowód uiszczenia opłaty skarbowej, jeśli jest wymagana.

Krok 3: Uzyskanie zgody zarządcy drogi

Po złożeniu wniosku zarządca drogi dokonuje jego analizy, ocenia wpływ planowanego zajęcia na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Jeśli wniosek spełnia wymagania, wydawana jest zgoda, w której określone są warunki zajęcia pasa drogowego oraz wysokość opłaty.

Opłaty za zajęcie pasa drogowego

Opłaty za zajęcie pasa drogowego są naliczane według stawek określonych przez zarządcę drogi. Zależą one od:

• kategorii drogi,

• powierzchni zajmowanego pasa drogowego,

• rodzaju zajęcia (np. czy dotyczy robót budowlanych, składowania materiałów czy umieszczenia reklamy),

• czasu zajęcia.

Stawki te są różne w zależności od regionu i są publikowane w uchwałach rady gminy, powiatu lub sejmiku wojewódzkiego.

O czym pamiętać, zajmując pas drogowy?

1. Zorganizowanie ruchu zastępczego

Jeśli zajęcie pasa drogowego wiąże się z utrudnieniami w ruchu, konieczne jest przygotowanie projektu organizacji ruchu zastępczego. Projekt musi być zatwierdzony przez zarządcę drogi oraz właściwy organ nadzorujący bezpieczeństwo ruchu drogowego.

2. Zabezpieczenie terenu budowy

Zajęty teren oczywiście musi być odpowiednio oznakowany i zabezpieczony przed dostępem osób postronnych. W przeciwnym razie inwestor może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za ewentualne wypadki.

3. Dotrzymanie terminów

Pozwolenie na zajęcie pasa drogowego jest wydawane na określony czas. W przypadku przekroczenia terminu konieczne jest wystąpienie o przedłużenie zgody, w przeciwnym razie inwestor może zostać ukarany karą administracyjną.

4. Przywrócenie pasa drogowego do stanu pierwotnego

Po zakończeniu prac inwestor jest zobowiązany do przywrócenia pasa drogowego do stanu pierwotnego. Jeśli tego nie zrobi, zarządca drogi może naliczyć dodatkowe koszty za przeprowadzenie prac naprawczych.

Sankcje za nielegalne zajęcie pasa drogowego

Nieuzyskanie zgody na zajęcie pasa drogowego lub przekroczenie warunków określonych w decyzji administracyjnej może skutkować:

• nałożeniem kary finansowej (ustalana jako wielokrotność opłaty za zajęcie pasa),

• koniecznością natychmiastowego usunięcia obiektów i przywrócenia drogi do stanu pierwotnego,

• w skrajnych przypadkach – odpowiedzialnością karną za stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Podsumowanie

Zajęcie pasa drogowego na czas budowy jest procesem, który wymaga odpowiedniego przygotowania i spełnienia szeregu wymogów formalnych. Kluczowe znaczenie ma tutaj dokładne zapoznanie się z lokalnymi przepisami oraz skompletowanie wymaganej dokumentacji. Warto również pamiętać o tym, że nieprzestrzeganie przepisów może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych.

Aby uniknąć problemów, warto wcześniej skonsultować się z zarządcą drogi lub zlecić przygotowanie wniosku specjalistom, którzy zadbają o poprawność wszystkich formalności. Dzięki temu proces inwestycyjny przebiegnie sprawnie, bez zbędnych komplikacji.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami: pl@slmadwokaci.pl